Jontes infosidor
Krångliga saker enkelt beskrivet.
www.nissestark.se/faq
Hjälp med epost

Vem riktar sig den här informationen till?
Det här är allmän information om hur epost fungerar, för att öka kunskapen och hjälpa till att fylla i alla fält i epostprogrammet rätt.


Olika sätt att läsa epost
För att läsa din epost behöver du användarnamn och lösenord. Din epost-leverantör har skickat dig en värdehandling med dessa användaruppgifter. Det är inte engångskoder, memorera dem om du kan. Det är viktigt att spara, se till att ha på papper och spara tillsammans med andra värdehandlingar! Den som får tillgång till dessa uppgifter kan även läsa din epost.

Det finns tre sätt att läsa eposten på:

Web-baserad epost
Dvs använda din vanliga webläsare tex Explorer, Firefox eller Safari. Hotmail och Gmail är exempel på detta.

    Fördelar:
  • Du kan läsa eposten från vilken dator som helst, hos kompisar eller på resan.
  • Inga inställningar som ska matas in i datorn.
  • Du behöver inte tänka på backup av mailen, eftersom ägaren av mailservern sköter detta.

    Nackdelar:
  • Vissa har låg maximal gräns hur mycket mail du kan spara. När det blir fullt kanske inte alla mail kommer fram till dig.
  • Du måste vara uppkopplad till internet medan du skriver och läser mail.
  • Laddningstiden. Efter varje tryck du gör får du vänta en liten stund innan resultatet kommer.
  • Ofta många knappar som gör ett krångligt intryck.
  • Oftast sämre möjligheter för organisering.
  • Du blir inte meddelad när du får mail, du måste själv titta efter om du fått några mail.
  • Du kan bara läsa av en mailadress åt gången, jobbigt om man har flera adresser. (Finns undantag)

Separat epostprogram med POP
Använder ett epostprogram som är speciellt gjort för att bara hantera epost. De vanligaste är Outlook, Windows Mail, Thunderbird, Entourage, Eudora eller Apple Mail.
    Fördelar:
  • Eposten sparas på din dator, lagringsplats är inte längre ett problem.
  • Du behöver inte slänga gamla mail för att de tar plats, du kan arkivera för framtiden.
  • Snabbare att arbeta med då datorn reagerar direkt.
  • Du kan vara nedkopplad från internet när du läser och skriver mail, för att bara koppla upp någon minut och skicka och ta emot alla mail på en gång. Praktiskt på resan, flyget och när man inte har ständig kontakt med internet.
  • Förbrukar mindre bandbredd, viktigt om du betalar per MB, tex mobiluppkoppling utomlands.
  • Du kan ha dina egna skräppost-skydd.

    Nackdelar:
  • Är endast vettigt att lägga in på en dator man själv äger och använder regelbundet.
  • Olika innehåll på datorerna och webmailen.
  • Krångligt om man vill hantera mailen på flera datorer/telefoner.

Separat epostprogram med IMAP
Använder precis som POP ett separat epostprogram. De flesta programmen klarar både POP och IMAP. Mailen sparas på servern precis som med webmail, men hanteras av separat program.
    Fördelar:
  • Snabbare att arbeta med då datorn reagerar direkt.
  • Synkroniserat innehåll, om man läser mailen från flera datorer ser alla datorer likadana ut, och har samma innehåll som webmailen.

    Nackdelar
  • Är endast vettigt att använda mot mailservrar där man har mycket lagringsutrymme, eftersom innehållet sparas på servern.
  • Eftersom det är ett separat program som kräver inställningar är det bara vettigt på ens egen dator/telefon.

Du kan kombinera dessa varianter på olika datorer. Läs mer om det under rubriken Läsa mailen från flera datorer med POP
Utöver dessa finns det vidareutvecklingar av IMAP så den hanterar även annat än epost. Exempel är Exchange, ActiveSync, WebCal och WebCard.


Ställa in separat epostprogram för mottagning av epost
Någonstans i epost-programmmet ska uppgifterna från värdehandlingen matas in:
Microsofts epostprogram har den här inställningen under menyn Verktyg (Tools) och längst ner valet Konton (Accounts).
Övriga epostprogram på Mac OS X har under menyn betitlad programmets namn (bredvid äpplet) och menyvalet inställningar (Preferences). Välj konton (account settings).
Övriga epostprogram i Windows brukar ha detta under menyn Redigera (Edit) och längst ner inställningar (Preferences). Där ska kontoinställningar finnas.

Om du inte hittar vart du ska skriva in uppgifterna, kan de här bilderna vara till din hjälp. (Uppgifterna som skrivs in på bilderna inte är de samma som du ska skriva.)

Nu får du oavsett epostprogram en lista över vilka konton du redan har. När du ändå är där, passa på att kontrollera att vet vilka de andra är. Där finns även en knapp för att lägga till nytt konto. Skapar du nytt konto eller redigerar ett existerande frågar den efter dessa uppgifter:

Kontotyp: Välj IMAP4 eller POP3 beroende efter vad som passar bäst (läs rubriken "olika sätt att läsa epost")
Epost-adress: Här skriver du din epost-adress du fått tilldelad. Den kommer att stå som avsändaradress på alla dina skickade mail. Se till att stava rätt här, annars kan man inte svara på dina brev.
Beskrivning: Rekommendation är att skriva din epost-adress igen här.
Fullständigt namn: Namnet du skriver här kommer att stå som avsändare på dina skickade mail. Mellanslag och andra tecken fullt tillåtna.
Inkommande server, användarnamn (=konto-ID) och lösenord har du fått tilldelade på värdehandlingen som du fått skickad från din mailleverantör. Notera att användarnamnet i vissa fall kan vara samma som din epostadress.
För utgående epost, läs nedanstående rubrik.

Har du valt POP finns det till sist en till inställning, brukar finnas under "avancerat" eller "fler alternativ" och det är brukar heta något i stil med "Radera kopia från servern efter att ett brev hämtats" och man kan välja ett antal dagar. Det är en viktig inställning om du ska läsa eposten på fler än en dator. Om du bara ska läsa eposten på den här datorn, välj att inte spara kopior på servern (= radera genast). Om du ska läsa eposten på fler datorer, läs avsnittet "Läsa mailen från flera datorer med POP".

När du fyllt i alla fält är det klart och du kan trycka OK och stänga alla fönster. Prova att det fungerar genom att skicka ett mail till dig själv.


Ställa in separat epostprogram för att skicka epost
I första hand ska du använda din mail-leverantörs egna inställningar för utgående epost, för att du ska kunna skicka mail oavsett vilken uppkoppling du har för tillfället. Dessa uppgifter behöver du ta reda på från din mailleverantör:

  • Utgående mailserver (SMTP) och port. (porten är vanligtvis 587 eller 465 när SSL är aktiverat. När SSL är avstängt används oftast 587, 26 (FSData) eller 2525.)
  • Användarnamn och lösenord. De är samma som för inkommande epost.
  • Kryptering och autentisiering (SSL). (Normal autentisiering är "Lösenord", inte MD5 eller Kerberos.)
Du bör använda krypterad anslutning (SSL). Titta i avancerade inställningar under skicka epost i ditt mailprogram för att hitta dessa inställningar.

Det är även möjligt att använda din internet-operatörs SMTP utan speciella avancerade inställningar. Standardinställningen är då port 25, ingen SSL och ingen inloggning. Men, om du flyttar datorn mellan olika uppkoppplingar kan det bli jobbigt att ändra hela tiden.

Här är några av de vanligaste operatörernas utgående mailservrar:
Telia:mailout.telia.comWebmail
Tele2/Comviq:mail.tele2.se port 25 eller 587 Kräver inloggning Webmail
Telenor (fd Vodafone / Europolitan):smtp.euromail.se
Bredbandsbolaget:smtp.bredband.net
eller mailrelay1.bredband.net
Webmail
ComHem (och fd UPC/Chello):mailout.comhem.seWebmail
Glocalnet:smtp.glocalnet.netKräver inloggning.
Tre / 3:smtp.tre.seWebmail
TDC Song:customer-relay.tdcsong.se
Viasat:smtp.sirius.se

Om ingen port anges används standardporten, 25.

Vissa operatörer kräver inloggning. Slå på autentiering för utgående epost (hittas ibland under avancerade inställningar). Använd användarnamn och lösenord för valfri epost-adress du fått från internetleverantören. Notera att det inte finns någon koppling mellan de inloggningsuppgifter du använder för att logga in på smtp-servern och den mailadress du skickar från. Inloggningen kontrollerar bara att du är behörig för att skicka epost. (undantag finns)

För hjälp vart detta ska skrivas in i datorn, se ovanstående rubrik "Ställa in separat epostprogram för mottagning av epost". Finns inte din leverantör med i listan brukar det stå under kundtjänst på din leverantörs hemsida, sök efter SMTP-server eller ring och frågas.


Läsa mailen från flera datorer med POP
Det går att kombinera både separat epostprogram och webbmail, eller separat epostprogram på flera datorer, men det är en inställning att tänka på då.
(Dessa inställningar gäller om du valt POP som kontotyp, använder du IMAP är det alltid synkroniserat).

Den centrala frågan är vart din mail sparas någonstans. Din mail mellanlagras på mailservern för att folk ska kunnna maila till dig även när din dator är avstängd. Webmailen använder IMAP och visar därför alltid samma innehåll som mailservern. När mailprogrammet hämtar mailen med POP sparas det på din dators hårddisk. På sin egen dator brukar inte lagringsutrymme för mail vara ett problem, finns nästan hur mycket som helst, men på mailservern finns en övre gräns man lätt kommer upp i med några veckors mail med bilagor.

I epost-programmet kan du ställa in att programmet ska plocka bort mail från mailservern ett visst antal dagar efter mailen kommit in till epost-programmet.

En del epostprogram har den smarta valet att ta bort från mailservern när brevet flyttats från inkorgen. Då tvingas du sortera inkommande mail du vill spara i andra lokala mappar än inkorgen. Då vet du att allt som ligger i inkorgen också finns med på webmailen. (Ny mapp/brevlåda brukar finnas i Arkiv-menyn.)

Andra sätt är att säga att den ska plocka bort mailen från servern efter ett visst antal dagar, tex en vecka (5 eller 7 dagar). Att ha mer än en vecka är inte så bra, det kan resultera i att servern/webmailen fyller sin lagringskvot och de som mailar till dig får meddelandet att det är fullt.

Om du har flera epostprogram inställda på POP, se till att välja en huvuddator där du vill arkivera eposten. De andra programmen ska du ställa in på att aldrig ta bort brev från servern. Eller välj IMAP på alla andra datorer förutom huvuddatorn. Tänk på att mail som du raderar på webmailen / IMAP-kontot innan huvuddatorn hämtat det aldrig kommer fram till huvuddatorn.

Det här är en ganska klurig inställning, som kräver att man hänger med på hur det fungerar.

Exempel:
Du har en dator hemma som du lämnar när du ska åka på semester i två veckor. Du brukar använda webmailen från jobbet/skolan och hos vänner emellanåt. Du har därför satt att mailprogrammet ska ta bort mailen från servern efter 7 dagar. När datorn står hemma under semestern är den avstängd och kan därför inte hämta några mail på två veckor. All mail samlas på servern och du kan läsa dom från ett internetcafé i Grekland. När du kommer hem tar mailprogrammet hem alla mail du fått som du inte redan raderat. Mailen som kom under resan raderas bort från servern/webmailen 7 dagar efter du kommit hem.

Men några dagar efter hemkomsten får du ett mail från servern som säger det håller på att bli fullt, och du går till webmailen hemifrån och raderar några brev med stor storlek, mailet med bilderna som släktingarna tog på den svenska sommaren när du var i Grekland. Brevet finns fortfarande kvar i din dator, men utrymmet på servern kan användas för att ta emot nya mail.

Senast uppdaterad: 2012-07-15

Andra hjälpämnen



Innehåll på den här sidan

Olika sätt att läsa epost

Ställa in epostprogram för mottagning av epost

Ställa in epostprogram för att skicka epost

Läsa mailen från flera datorer med POP

Skicka feedback på den här sidan

Feedback på innehållet

Hur var innehållet på den här sidan för dig?
Till stor hjälp
Lite nyttig
Inte användbar


Kommentarer:
Vill du ha svar, använd maillänken nedan.
Detta används endast för statistiska ändamål.

Maila oss