Hur hanterar ert företag situationen om er vanliga datatekniker inte kommer?
|
Vem riktar sig den här informationen till?
Det lilla företaget som har haft turen att ha hittat en fungerande stabil datapartner. Oavsett om företaget kör Mac eller Windows eller rent av något annat.
Vad menas med krisberedskap?
Tänk om ditt företags datapartner går i konkurs, eller datateknikern råkar dö i en tragisk olycka. Är det möjligt för någon annan person att hålla igång er arbetsmiljö?
Räcker det inte med backup?
Backupen är ju ett sätt att inte förlora digital information om det kommer en olycka. Men för att ett företag ska kunna uträtta sitt arbete krävs det datorer att behandla informationen på. Mail och fil-servrar måste fungera för att företaget ska kunna fungera.
Man klarar sig en kortare tid utan att detta fungerar, till skillnad från att inte ha någon backup, men det är otroligt viktigt att tänka på.
Lek med tanken...
Lek med tanken att nästa gång servern slutar fungera (eller något annat händer som gör att ni behöver hjälp fort)...
Ni ringer dit ni brukar, men ingen svarar. Ni kanske till och med ringer om och om igen i flera dagar medan företaget står och förlorar pengar, men ingen svarar. Vad gör ni?
Ute hos företag har jag ställt den här frågan. De flesta svarar "Vi klappar ihop och går hem, det finns ju ändå inget jobb att utföra". Med andra ord, lägger över ansvaret på chefen. Jag frågade chefen. De tycker inte alls det är konstigt att de gör på det viset och gör samma sak själv. Klappar ihop den svenska avdelningen på företaget. Kvar sitter en högre chef i något annat land som inte har nån aning vad som händer och pengarna bara rinner ut ur företaget.
Vad annars kan man göra? Gula sidorna, ringer nästa dataställe. De kommer ut till platsen, och möts av en IT-miljö de aldrig vart på förut, ingen har dokumentationen med alla lösenord som krävs för att komma in i servrarna för att kontrollera inställningarna hur allt hänger ihop. Resultatet blir i princip nya servrar. Enorma summor pengar, med ändå småpengar jämfört med vad ett stillastående företag kostar. Dessutom tar det lång tid att få upp filservrar, alla mailadresser och alla andra tjänster.
Det vanligaste felet
Att er datapartner inte har gett er någon som helst dokumentation på er arbetsmiljö. Ett sätt för dem att få er att ringa för minsta lilla felet för att få inkassera mer pengar, samt göra det svårare att byta datapartner.
Diskutera detta inom företaget
Diskutera detta inom företaget, med er datapartner närvarande:
- Är det möjligt för en utomstående datatekniker från annat företag att komma till oss för att lösa problem?
- Vem har dokumentationen med alla lösenord och andra inställningar som bygger upp IT-miljön?
- Gör en riktig övning. Låt er vanliga datatekniker skapa ett fel, ring ett annat företag, och låt dom lösa det. Visst det kostar, men det gör en vanlig brandövning också. Och det är småsummor jämfört med den kunskap man får. Tänk på att den vanliga datateknikern inte ska vara ett dugg aktiv i problemlösningen, endast de vanliga anställda får hjälpa den stackare som blir inringd. Övningen ska inte ha några som helst förberedelser.
- Ta reda på era utgifter för datadriften. Alla fakturor till datapartnern, minus de poster för datorer och hårdvara. Gör ett diagram per månad över några år tillbaka. Är det rimligt att datadriften kostar 30 000 kronor per anställd och år? Kan man göra något för att minska kostnaden? Är billigaste datorn i inköp verkligen den som blir billigast i drift? Kan arbetsmiljön i datorn påverka de anställdas effektivitet?
Senast uppdaterad: 2007-05-18
|